“Jeg skriver for ikke

at lave andre ulykker”

Tegning af Tom Kristensen

er den første billedbog på forlaget Peters SUB-PUB. I flere år har forfatteren Peter Mouritzen, der om sommeren bor i sit sommerhus i Blokhus ved Jammerbugten i Nordjylland, cyklet ture i Blokhus Klitplantage og har på disse ture fået øje på træstubbe, mosser, rødder og grene m.m., der kunne ligne dyr. Forfatteren har fotograferet disse ”dyr” og givet dem øjne og sjæl, og skrevet et lille rim eller en rimhistorie, så de ting, som man normalt går forbi uden at ænse, får et nyt, forunderligt liv.

I denne bog kan du møde Vraltefaks, Stygge Klumpen, Flodhesten Flab og mange andre. Måske kan bogen inspirere børn til selv at gå på opdagelse i naturen.

BØRNEBØGER MED GYS

Dødningedukken, roman, Gyldendal, 2019

Ny udgave af min klassiske spøgelseshistorie, der oprindelig blev udgivet hos forlaget Apostrof i 1993, nu med ny forside og tegninger af Rasmus Svarre.

  • »Der sad en død pige i klassen« Sådan lyder første sætning i Peter Mouritzens “Dødningedukken” fra 1993 (genudgivet i 2019) om forfatteren, der er den eneste, som kan se en ualmindeligt bleg og lysende pige sidde i klassen, da han er ude for at holde foredrag om gyserhistorier på en skole i Skagen. Jeg husker stadig, hvordan den næsten tog vejret fra mig, da jeg læste den som barn. Det er det, en god gyserhistorie kan – Gro Vase, Jyllands-Posten
Gyldendals litteraturguide til Dødningedukken –https://mitcfu.dk/pv/CFUEBOG1108817.pdf

Bøger kan være farlige. En låner på Varde bibliotek efter læsning af Dødningedukken og Historier fra de syv grave,

Historier fra de syv grave, Jensen & Dalgaard, roman, 2016

Opfølgeren til `Dødningedukken´ fra 1993. Vi møder den gamle forfatter fra Dødningedukken mange år efter, i De Dødes By i Lissabon, hvor han møder en mystisk pige med en rød rygsæk.

Undervisningsvejledning af Ingelise Moos til bogen – https://jensenogdalgaard.dk/vejledninger/vejledning_desyv.pdf

Hugormens hoved, noveller, Gyldendal, 2011

Med vignetter af Mads Themberg –

  • En håndfuld horror af fineste aftapning – Steffen Larsen i Politiken

Huset med de syltede hjerter, historier med huse, Høst & Søn, 2010

Peter Mouritzen har skrevet syv historier om huse: hjemsøgte, sære og brændende. Huse med hemmeligheder, ondskab og blomstrende anemoner. Og Søren Jessen har tegnet til.

 ”Huse er som mennesker. De har et liv. De bliver bygget, fundamentet først, det er det der bygges på; sådan burde barndommen også bygges. Sokkel. Cement. Solidt.”

  • Man bliver underligt grebet af historierne … Det er en fryd som Søren Jessen har tegnet skeletter, syltede hjerter, flyvende huse og magiske børn til de lidt mystiske tekster. – Weekendavisen   
  • Det er umiddelbart vanskelligt at forklare ret meget om Huset med de syltede hjerter uden at forklejne læseoplevelsen. Bogen er gennemført i sit udtryk. ***** –- KultuNaut.dk

Dukkedrengen, roman, Dansklærerforeningen, 2009

Forside: Ida Balslev-Olesen     

  • En sært foruroligende fortælling om ondskab – Janus Andersen, Fortællingen.dk   

Hekseringe, historier om det usynlige, Høst & Søn, 2008

Månen stod som en kold morder på himmelen …

  • Det er uhyggeligt, men også smukt, vedkommende og bevægende … Mads Themberg har gennemillustreret bogen med udtryksfulde sort-hvide tegninger, der viser både hans kunstneriske spændvidde og fornemmelse for teksten – Karen Lise Søndergaard Brandt i Jyllands-Posten

         

         

Danser med djævle, noveller, Høst & Søn, 2007

  • Jo, fanden er med diabolsk, hjerteskærende inspiration igen løs i Mouritzens fiktionsforsøg på at bringe os fra gyset til lyset – og det hele sekunderes gnistrende veloplagt i Søren Jessens ledsagende illustrationer, som med skarpskåren træfsikkerhed får de djævelske påfund til at foretage et par ekstra forvredne dansetrin – Henning Mørch Sørensen i Information

 

Det usynlige, Høst & Søn, 2006

En moderne version af Goethes gamle digt, Ellekongen. Udgivet i anledning af forfatterens 60-års dag i 2006. Med illustrationer af Mads Themberg.

Forfatteren på BogForum 2006, Under Uret.

Den sidste dør, historien om den hemmelige digter. Høst & Søn 2006

Forside: Els Cools.

  • “Gå ikke ind i denne bog! Det er i hvert fald på eget ansvar, hvis du gør. Der er læsere, der ikke er kommet ud. For eksempel mig. Jeg har været igennem alle siderne. Tror jeg. For man bliver ikke rigtig færdig med bogen. Der åbner sig hele tiden nye døre.” Mere rammende kan forfatteren ikke indlede sin lille perle af en roman – Sofia Esmann Busch i Folkeskolen

      

Djævelens dusin, 13 uhyggelige historier, Apostrof, 2003

Tilbage til rødderne! – Da man som barn læste gys med lommelygte under dynen …  

  • At der skal gyses før det måske bliver godt – og det er Mouritzens credo i en nøddeskal – er omdrejningspunktet i Djævelens dusin – 13 uhyggelige historier, der former sig som en lystig kærlighedserklæring til de gys, der i forfatterens barndom blev konciperet under dynen i lommelygtens hemmelige skær – Henning Mørch Sørensen i Information

Steffen Larsen skrev i Politiken : Mouritzen i en nøddeskal. Værsgo´ og knæk.

Monstermail og andre mysterier, Apostrof, 2002

Forside: Jørn Møbius

Kan man forsvinde ind i et maleri?

Og kan et loft have sit eget liv?

CollageEt portræt af forfatteren, af Thomas Ais Christensen, 2002

Mesteren for denne collage er Thomas Ais Christensen, CFU, Københavns Professionsskole. Jeg har været gæsteforelæser for lærere i København der et par gange. Collagen prydede forsiden af Amtscenternyt for København Amt (nr. 40, 2002).
Tre billedkunstnere gemmer sig i denne collage: Roald Als, der har tegnet det onde portræt af forfatter PM (forsiden af Merete Møller Olesens bog om forfatterskabet, “At fortælle det onde” (Apostrof 01) – den tyske, ekspressionistiske kunstner Egon Schiele (1890-1918), hvis “Kämpfer” fra 1913 var forsiden af “Muskler og andre noveller” (Dansklærerforeningen 02) – samt Jørn Møbius med dronten, forsiden af “Den sorte dronte” (Apostrof 99), og hovedet af Dødningedukken fra bogen af samme navn (Apostrof 93). 

Den sorte dronte, en kulørt historie, Apostrof, 1999

Forside: Jørn Møbius

Der lå et lig ved Lortebroen …

Oversættelse – Flaskedjævelen, af Robert Louis Stevenson, illustrationer af Jaqueline Mair, Forum, 1997

“Der var en mand fra Hawaii. Lad os kalde ham Keawe, for han lever endnu, og hans navn skal holdes hemmeligt …”

Robert Louis Stevensons klassiker om Keawe, der køber en flaske, der kan opfylde ønsker. Problemet med flasken er, at den skal sælges videre, før ejeren af flasken dør, ellers ender vedkommende i Helvede. Og den skal sælges for et mindre beløb end man selv har givet. Men hvad nu, hvis man har købt den for det mindste beløb, der findes?

Til mit børnelitterære virke hører også oversættelser af udenlandske børnebøger. Her har jeg oversat `The Bottle Imp´ af Robert Louis Stevenson, illustrationer Jaqueline Mair.

Den dobbelte kobra, en guide til gyset, Dansklærerforeningen, 1997

Forside: Jytte West Hansen

  • “Den dobbelte kobra” fylder ikke meget, men det er både en skæg historie og en klog bog, som i sin lidenhed alligevel fylder godt i landskabet, klasseværelset såvel som i lænestolen – Bo Tao Michaëlis i Politiken

   

Basilisken – et eventyr om et fabeldyr, Apostrof, 1993

Forside: Jørn Møbius

Om prinsen, der blev skabt i et laboratorium, af dr. Basilnikoff.

  • Spændende som bare Haltefanden  – Steffen Larsen  i Det Fri Aktuelt
  • En af vore ustyrlige forfattere … Og så kan han skrive – har en bevægelig og velklingende stil – Politiken

Fastelavnsnarren, roman, Apostrof, 1991

Forside: Jes Blond

Fire børn har en fortælleklub, hvor de hygger sig med at fortælle hinanden uhyggelige historier – men en dag melder der sig pludselig en femte fortæller! En historie fra før Halloween kom til Danmark, om dengang alt kunne ske på en god, gammeldansk Fastelavnsmandag. Og det gjorde det!

  • Dansk børnelitteratur har fået et kompetent svar på den amerikanske gysermester Stephen King. Han hedder Peter Mouritzen! – Ulrik T. Skafte i Jyllands-Posten
  • Fastelavnsnarren er en opfindsom og sproglig tour-de-force i gys, gru og grin – Ove Kreisberg i Politiken

Knokkelhånden, roman, Apostrof, 1988

Hånden er løs og fortsætter, hvor Haltefanden slap …

Læs ikke denne bog, hvis du bor i nærheden af en kirkegård.
          Mikkel, 12 år, i Børn & Bøger

Illustreret af Roald Als

Blækspruttemanden, roman, Apostrof, 1985

Illustreret af Roald Als

Høflige Alf kommer på sommerferie hos halvskøre tante Henny i hendes landsby, der viser sig at være en galeanstalt.

  • Et monster, der driver en hel landsby til vanvid … det lyder som en gyser, og den tentakelbesvungne forside leder også tankerne derhen. Men det, som Peter Mouritzen har begået med Blækspruttemanden er snarere et lille stykke yderst underholdende absurd teater – Janus Andersen, Fortællingen.dk

Haltefanden, roman, Apostrof, 1984

Illustreret af Roald Als

En mindre genistreg af en barnefortælling. Skrevet af Edgar Allan Poe fra Nordjylland

Erik A. Nielsen i Politiken

For mange år siden, i 1985, havde jeg Preben Kristensen til frokost i Vrå. Han skulle læse op af Haltefanden for lokale skolebørn, da skole-tv, Bogfidusen, besøgte mig for at lave et program om bogen. Det blev der selvfølgelig skrevet om i den lokale avis, jeg husker ikke om det var Vendsyssel Tidende eller Aalborg Stiftstidende. Det var i øvrigt en hyggelig frokost i Vrå. Han er en skæg fætter, hr. Kristensen, ikke blot på scenen.

Haltefanden blev i 1985 hædret med Kulturministeriets Børnebogspris, se her – https://www.petermouritzen.dk/haeder/